Ako si správne vybrať doplnky výživy?

Syntetické či prírodné? S farbivami či bez nich? To všetko sa dá vyčítať, ak podrobnejšie pozrieme na etiketu akéhokoľvek výživového doplnku. Nielen potraviny môžu mať v sebe zbytočné prídavné látky. Vedeli ste, že v niektorých lacných vitamínoch sa nachádza farbivo E110 (žlť SY), ktoré sa považuje za nebezpečné a môže vyvolať alergickú reakciu či dokonca hyperaktivitu u detí?

Doplnky výživy vedia byť veľkým pomocníkom, avšak len vtedy, ak viete ako si vybrať ten správny. Poďme sa im pozrieť „na zúbok“.

1. Aké je množstvo účinnej látky?

Rozhodujete sa, či si kúpiť 10mg zinok alebo 25mg? 250mg vitamín C alebo 500mg? Dávkovanie je veľmi individuálne a závisí od:

  • vašej hmotnosti,
  • vášho veku,
  • stavu vášho organizmu – oslabená imunita, kožné alebo iné ochorenia, aj to môže signalizovať nedostatok niektorých vitamínov alebo minerálov,
  • vášho životného štýlu – stravujete sa vo fast-foode, žijete vo veľkomeste a máte stresové zamestnanie? Ideálne prostredie na prepuknutie akéhokoľvek ochorenia.

Ako zistíte svoju hladinu vitamínov a minerálov? Rozbor krvi vám môže naordinovať váš všeobecný lekár alebo môžete jednoducho zájsť do jedného zo súkromných centier.

Ak nemáte hlboko do vrecka vlasová analýza je jedna z najspoľahlivejších metód. Zistí vám hladinu až 24 rôznych prvkov (napr. draslíka, horčíka, železa) a na rozdiel od rozboru krvi ukazuje ich stav za dlhšie obdobie (2-3 mesiace). Navyše pri kompletnej analýze je možné zistiť aj na aké choroby a oslabenia máte predispozíciu (vrodenú či získanú) či aký ste metabolický typ.

2. Viete akú formu doplnku užívate?

Vitamín D3 alebo D2? Magnézium chelát alebo magnézium oxid? Veľa ľudí nepozná, akú formu doplnku vlastne užívajú. Podľa štúdií je vitamín D3 omnoho viac účinný ako vitamín D2. Magnézium chelát je zase najlepšie vstrebávaná forma magnézia.

A ako je to s vitamínom C? Ester C je viac šetrný k žalúdku na rozdiel od kyseliny askorbovej a navyše  je lepšie absorbovateľný. Je potrebné však vykonať viacero štúdií ohľadne tejto formy vitamínu. Nevýhodou je, že na Slovenskom trhu nie je veľmi rozšírený a možno zažije svoje „boom“ čoskoro.

3. Tablety, kapsula, tekutina či prášok?

Riešili ste niekedy v akej podobe beriete vitamíny? Ktoré z nich sa najlepšie vstrebajú v organizme?

Tabletycenovo najvýhodnejšie a majú najdlhšiu trvanlivosť oproti ostatným formám. Na úkor toho, však môžu obsahovať i protihrudkujúce látky, stabilizátory a ďalšie nežiaduce prídavné látky (glutén, sóju, laktózu, škrob…). Navyše, aby telo spracovalo účinné látky, musí najskôr rozložiť tabletu ako takú, preto účinok tabliet nie je vždy okamžitý.

Kapsule aké sú výhody oproti tabletovej forme? Ľahšie sa nám prehĺtajú a je možné ich otvoriť a vysypať do vody. Okrem toho sa lepšie vstrebávajú v žalúdku. Ich nevýhodou však je, že nemajú takú dlhú trvanlivosť ako tablety a taktiež ich cena je vyššia.

Tekutina a prášok – sú najlepšie vstrebateľné, navyše telu najprirodzenejší spôsob ako dodať účinné látky. Napríklad magnézium v prášku sa veľmi rýchlo absorbuje a výhodou je, že neobsahuje nežiaduce prídavné látky. To isté platí i pre tekutú formu. Avšak do tekutej formy zvyknú výrobcovia radi pridávať cukor, stabilizátory či farbivá.

Žuvacie tablety – väčšinou obsahujú navyše cukor a arómy. Z toho dôvodu sa zvyčajne používajú pre deti, ktoré takto bez odvrávania užijú vitamíny. Osobne nie som veľký fanúšik týchto tabliet, avšak existujú výnimky, napr. zinok je veľmi účinný v pastilkách, pretože pôsobí priamo na hrdlo.

4. Užívate geneticky modifikované doplnky výživy?

Niektoré zložky obsiahnuté v doplnkoch výživy môžu obsahovať geneticky modifikované plodiny. Aké?  Sója, kukurica, cukrová repa, ale aj zložky ako maltodextrín či kyselina askorbová. Môžeme ich nájsť hlavne vo vitamínoch B12, B2, C a E. Ako sa im vyhýbať? Držať sa overených značiek, ktoré vyhlasujú, že sú „bez GMO“.

Rady na záver

  • Prieskum trhu – kupovať mačku vo vreci sa nevypláca, preto je vhodné si pred kúpou urobiť prieskum trhuslovenského i zahraničného, a zanalyzovať, ktorý produkt je kvalitný a ktorému sa radšej vyhnúť. Následná porada s lekárom alebo lekárnikom vás môže už len presvedčiť o správnosti vášho rozhodnutia.
  • Dôveryhodnosť výrobcu a predajcu – overením značky produktu a obchodu, z ktorého kupujete výživový doplnok, znižujete šancu kúpiť nekvalitný doplnok či dokonca falzifikát.
  • Expirácia – overenie dátumu spotreby by taktiež malo byť samozrejmosťou, rovnako ako pri potravinách.
  • Zloženie – aký je obsah účinných látok? Sú v zložení navyše farbivá či emulgátory?
  • Cena – ak je cena príliš nízka, môže v tom byť „háčik“.

Zdroje:

https://betteryou.com/health-matters/7-tips-choosing-quality-supplement/

https://shop.drrath.com/pages/tablets-vs-capsules

https://www.puresciencesupplements.com/blogs/articles/ultimate-guide-to-supplements-part-4-dietary-supplement-delivery-system-which-form-of-supplement-is-the-best-capsule-tablets-or-powder

https://www.apassionforhealthyliving.com/choosing-vitamin-supplements-capsule-tablet-powder-liquid-form-matter/

https://www.mamavation.com/2014/09/toxic-vitamins-how-to-pick-a-supplement-thats-clean-for-your-family.html

https://www.betternutrition.com/features-dept/how-to-avoid-gmos

https://www.naturalproductsinsider.com/blogs/insider-law/2016/07/dietary-supplement-industry-prepares-for-gmo-labe.aspx

https://livingwelldaily.com/top-gmo-vitamins-are-there-hidden-gmos-in-your-supplements/

http://biomol.pl/biomol/cs_CZ/slu%C5%BEby/analyza-prvku-z-vlasu.html

0 komentárov k článku “Ako si správne vybrať doplnky výživy?Pridajte vlastný →

Pridaj komentár