10 dôvodov, prečo užívať doplnky výživy

Aj vy ste si povedali, že zo svojho jedálnička dostávate potrebné množstvo vitamínov a minerálov? Stravujete sa zdravo, pestujete si vlastnú zeleninku a kupujete si potraviny zásadne v bio kvalite? Ani to však neznamená, že máte dostatok všetkých výživných látok. Prečo?

1. Stresujete sa

Neviete si vysvetliť tik v oku, herpes na pere či chrípku? Možno sú to signály, že potrebujete “ vypnúť“. Pri strese telo vo zvýšenej miere spotrebúva minerály ako magnézium, vápnik, vitamíny skupiny B, C či zinok. Telo využíva tieto látky, aby sa vyrovnalo so stresom, preto ich máme po nadmernej záťaži nedostatok. Obzvlášť magnézium je citlivý na stres a alkohol. Taktiež nadmerné cvičenie, lieky, tehotenstvo či časté infekcie znižujú hladinu magnézia v tele.

Tip: Doprajte si okrem vitamínových preparátov a extra magnézia aj deň voľna, prípadne masáž. Myslite nielen na ostatných, ale aj na seba. Pobyt v prírode, dobrá knižka, či hra s domácim maznáčikom tiež dokážu urobiť zázraky.

2. FAJČÍTE

Pri fajčení telo potrebuje viac vitamínu C, E, D, kyseliny listovej a vápnika na boj proti voľným radikálom z cigaretového dymu. Vedeli ste, že v Anglicku vyvinuli prvý výživový doplnok špeciálne pre fajčiarov? Zdvihla sa proti tomu vlna pobúrenia, keďže to fajčiarov môže podporovať v ich zlozvyku- jednoducho si dajú „pilulku“ a fajčia ďalej. Faktom však je, že ani zdravá strava, ani výživové doplnky nezabránia poškodeniu organizmu pri dlhodobom fajčení.

Tip: Chcete prestať fajčiť ale bojíte sa abstinenčných príznakov? Pomôcť vám môže doplnenie spomínaných vitamínov, ale i doplnky výživy na upokojenie ako GABA (redukuje stres a frustráciu, zlepšuje kvalitu spánku) alebo 5HTP (zlepšuje náladu a spánok, vytvára serotonín).

3. STE VEGETARIÁN ALEBO VEGÁN

Vzdali ste sa konzumácie mäsa? Nedávna štúdia odhalila, že vegetariáni a vegáni sú viac náchylný na depresie. Dôvod je jednoduchý- ich hladina B12 a niektorých omega 3 mastných kyselín je nižšia ako u tých, čo konzumujú mäso. Nedostatok týchto zložiek spolu s nízkou hladinou zinku a železa je spájaný práve so vznikom depresií. Ako sa proti tomu brániť? Doplnky výživy sú jedným z riešení.

Tip: Na trhu existujú špeciálne doplnky výživy hlavne pre vegánov od viacerých výrobcov. Prečo ich teda nevyužiť?

4. MÁTE GENETICKÚ PREDISPOZÍCIU NA CHOROBY

Myslíte si, že ste zdedili vysoký krvný tlak, nábeh na depresiu či astmu? Ľahko to zistíte pomocou genetických testov z kvapky krvi. Tieto testy zistia, či máte naozaj v génoch tú, ktorú chorobu a môžete jej predchádzať. Ako? Zdravá strava, preventívne prehliadky a navyše i doplnky výživy sa odporúčajú, ak máte nábeh na niektorú dedičnú chorobu.

Tip: Podľa viacerých zdrojov vysoká hladina homocysteínu môže taktiež vyvolať rôzne civilizačné choroby. Ak si chcete byť istý, že ju máte v poriadku, stačí si ju zmerať v niektorých laboratóriách. Výhodou je, že vysoký homocysteín sa znižuje vitamínom B6, B12 a kyselinou listovou a nepotrebujete tak žiadne chemické lieky.

5. ŽIJETE NA ZEMI

Veľké množstvo smogu a znečisteného ovzdušia sa podpísalo i na vzniku kyslých dažďov.  Práve tie poškodzujú stromy, rastliny, pôdu, znečisťujú jazerá…  Z pôdy vyplavujú dôležité minerály ako draslík, mangán, vápnik, fosfor či sodík a nami vypestovaná mrkva môže byť preto ochudobnená o prospešné minerály, ktoré naše telo potrebuje. Ústredný kontrolný a skúšobný ústav poľnohospodársky analyzuje každých 5 rokov obsah prvkov v pôdach na Slovensku a podľa štatistík klesá v pôde predovšetkým podiel fosforu a draslíka.

Na nasledujúcich grafoch je znázornený celkový úbytok minerálov na Slovensku:

Obrázok 6. Vývoj zásobenosti orných pôd draslíkom v Slovenskej republike (Zdroj: ÚKSÚP)

Zdroj: https://www.agromanual.cz/cz/clanky/vyziva-a-stimulace/hnojeni/agrochemicke-skusanie-pod-a-jeho-potreba-pre-rastlinnu-vyrobu

Tip: Ak máte vlastnú záhradku, môžete si urobiť rozbor pôdy. Zistíte tak nielen kyslosť pôdy, ale aj to, ktorých živín máte v pôde nedostatok. Na základe toho, je potom ľahké si doplniť tieto prvky výberom vhodného hnojiva.

KEDY TELO EŠTE POTREBUJE ZVÝŠENÉ MNOŽSTVO MINERÁLOV A VITAMÍNOV:

6. MÁTE OSLABENÚ IMUNITU

7. STARNETE

8. STE TEHOTNÁ

9. TRPÍTE CHOROBOU A UŽÍVATE LIEKY

10. CVIČÍTE

Záver

Zistili ste, že máte nedostatok niektorých vitamínov a minerálov? Či už ste sa rozhodli dopĺňať ich zdravou stravou alebo výživovými doplnkami, vždy stavte na kvalitu. Tak isto ako pri strave i pri výživových doplnkoch ľahko natrafíte na nekvalitné produkty, plné umelín, éčok či farbív. Preto je dôležité hľadieť na zloženie výživových doplnkov rovnako ako pri potravinách, ak nie viac.

Aké máte Vy skúsenosti s výživovými doplnkami? Pomohli Vám alebo ich zatracujete?

 

Zdroje:

http://www.polnohospodar.sk/kategorie-spravodajstva/134-ponohospodar-1550/2889-hnojivo-nie-je-svaetec-a-predsa-robi-zazraky

http://www.agrocs.sk/ziviny-v-pode/

https://www.agromanual.cz/cz/clanky/vyziva-a-stimulace/hnojeni/agrochemicke-skusanie-pod-a-jeho-potreba-pre-rastlinnu-vyrobu

http://www.nutraingredients.com/Research/Smokers-need-more-vitamin-E

http://www.nutraingredients.com/Manufacturers/Sensible-First-supplement-for-smokers-hits-UK-market

http://divinehealthfromtheinsideout.com/2013/09/stress-and-mineral-depletion/

https://supplementpolice.com/vitamins-for-stress-relief/

http://healthyeating.sfgate.com/can-b-vitamins-absorbed-food-8999.html

http://liek.beautywoman.sk/clanok/2524

http://www.livestrong.com/article/366804-nutritional-needs-of-smokers/

http://blog.naturalhealthyconcepts.com/2014/12/23/supplements-help-smokers/

http://www.phillyvoice.com/study-vegans-and-vegetarians-may-be-more-prone-depression/

 

0 komentárov k článku “10 dôvodov, prečo užívať doplnky výživyPridajte vlastný →

Pridaj komentár